Gefractioneerde

CO2 laser

Zachte weefsels bestaan voornamelijk uit water (70%) en structurele eiwitten. Een Co2 laser reageert met zijn golflengte voornamelijk op het water dat in en rond de cellen zit. De opwarming van dit water zorgt ervoor dat de bovenste huidlaag (epiderm) gecontroleerd verwijderd wordt (=ablatie), terwijl de diepere laag (dermis) opgewarmd wordt. Dit laatste stimuleert de collageenaanmaak.

Afhankelijk van de instelling wordt er respectievelijk meer "ablatie" of meer "collageenaanmaak" gestimuleerd.

Bij de behandeling van verouderde huid gaan we bijvoorbeeld eerder de collageenaanmaak stimuleren, bij de behandeling van acne littekens werken we meer ablatief.

Ook kunnen bepaalde letsels verwijderd worden zonder dat deze moeten genaaid worden. De schaafwonde die gecreëerd wordt moet wel gedurende een 10tal dagen met een beschermende zalf behandeld worden en beschermd worden met een factor 50 zonnecrème.

Gepersonaliseerde informatie tijdens een consultatie

De informatie hier over een CO2-laserbehandeling , is algemeen omdat deze techniek voor zeer uiteenlopende toepassingen gebruikt wordt. Tijdens de consultatie bespreken we de te verwachten resultaten en mogelijke ongemakken. De voor- en nadelen van eventuele alternatieven worden dan ook besproken.
Behandeling van huidveroudering en rimpels

De intense warmte van de oppervlakkige huidlaag (epidermis) leidt tot een schaafwonde. De warmte-uitstraling in de onderliggende lederhuid (dermis) veroorzaakt een krimpeffect van de huideiwitten (collageen), wat terug stevigheid geeft voor de nieuwe huid. De huid gaat hierdoor verstrakken en er frisser en jonger uitzien.

De gefractioneerde lasertechniek behandelt de huid in een rasterpatroon. De omringende intacte huiddeeltjes zorgen voor een vlottere genezing. Een gefractioneerde laserbehandeling laat toe om met een verwaarloosbaar risico op littekenvorming of pigmentbeschadiging een veel dieper effect te hebben dan bij een klassieke resurfacing. Een gefractioneerde laserbehandeling heeft als bijkomend voordeel dat er een sneller genezingsproces optreedt vanuit de gezonde tussenliggende opperhuiddeeltjes. De ongemakken en de risico’s op een infectie bijvoorbeeld, zijn ook veel geringer.

Gefractioneerde CO2-laser met ingebouwde scanner

De Co2 laser die gebruikt wordt bij Dr Craggs is een van de krachtigste CO2-lasers op de markt. Hierdoor zijn er minder herhaalbehandelingen nodig dan bij andere lasertypes.

Met de scanner kan zowel gelaat, hals, décolleté, handruggen,  armen, ... behandeld worden.

Welke scanner we kiezen en welke parameters we instellen (energie, densiteit van de spots, ...) hangt af van de huidproblematiek: huidverslapping, diepte van de rimpels of littekens igv acne, en huidtype.

Wat mag u verwachten na een gefractioneerde CO2 behandeling?
  • De wondgenezingsfase is bij een gefractioneerde CO2 behandeling beperkt.

• U kunt gedurende 2 tot 4 dagen last hebben van een lichte tot matige opzetting en roodheid, te vergelijken met een oppervlakkige schaafwonde, gevolgd door een gebronzeerd uitzicht dat veroorzaakt wordt door heel fijne microkorstjes in de huid. Deze toestand is meestal volledig genezen na een week.

Nazorg thuis na een gefractioneerde huidverjonging

• Breng de eerste twee dagen tot 6x per dag Flamigel op de behandelde zone aan. De gel minstens 2x per dag verwijderen met thermaal water en een nieuwe laag aanbrengen.

• Na enkele dagen voelt de flamigel te droog aan, en kan u overschakelen naar een hydraterende, herstellende crème uit de apotheek zoals Toleriane Ultra Roche Posay of Cicaplast baume. Deze crèmes mogen meerdere malen per dag aangebracht worden.

• De eerste zes weken na de gefractioneerde CO2-behandeling vermijdt u elke vorm van blootstelling aan uv-straling (zon en zonnebank). Een totaal zonbeschermende crème met beschermingsfactor SPF 50+ is cruciaal. Deze zalf moet om de 2 uur herhaald te worden.

• Extra raadgeving
    Tijdens de eerste maand mag u zeker geen verzorgingsproducten gebruiken die vitamine-A-zuur derivaten bevatten zoals retinol, retinoïden, enz.

Welk resultaat kan ik verwachten na een CO2-laserbehandeling?

Hoewel een CO2-laserbehandeling in de meeste gevallen effectief is, kan soms meer dan één behandeling nodig zijn om het gewenste  resultaat te bereiken. Dit is erg patiënt-afhankelijk.

Lokale verdoving
  • bij een gelaatsbehandeling wordt eerst gedurende 45minuten een lokaal verdovende zalf aangebracht op het gelaat

• voor het verwijderen van letsels wordt het letsel verdoofd met klassieke subcutane xylocaine-1%-adrenaline

Hoe verloopt de genezing?
  • De CO2-laser veroorzaakt een oppervlakkige schaafwonde die zonder infectie geneest na een tweetal weken.

• Het is belangrijk dat de gevormde korstjes vanzelf loskomen. Hoe meer je hydrateert, hoe minder korstvorming. Nooit aan de korstjes krabben!

• Prutsen aan de korstjes kan een diepere verwonding veroorzaken met risico op littekens.

• Na 5 à 10 dagen komen de korstjes en schilfers geleidelijk aan los. Vanaf dan beschikt de huid terug over een opperhuid (epitheel).

• Tijdelijk is er wel nog roodheid (erytheem); deze verdwijnt na enkele weken doch bij agressieve behandelingen of gevoelige huid kan het een aantal maanden duren. Deze roodheid kan je wel maskeren met een foundation.

Indien u last zou hebben van een onverwachte complicatie, is het zeer belangrijk dat u ons onmiddellijk contacteert, zodat we de gepaste maatregelen kunnen treffen.

Mogelijke complicaties

Complicaties zijn nooit voor 100% uit te sluiten.

• Infectie
    Een intacte huid beschermt van nature tegen infectie. Na de behandeling valt deze bescherming tijdelijk weg. Om het gevaar op infectie tot een minimum te beperken is het belangrijk goed de nabehandeling te volgen: hydratatie met een bacteriostatische gel of crème regelmatig aanbrengen (4-6x/dag) en niet prutsen aan de korstjes. Voorbeeld Flamigel® voorkomt korstvorming op de wonde, waardoor deze steeds een optimale vochtigheidsgraad heeft. Hierdoor geneest een wonde sneller en neemt de kans op littekens af.

• Littekenvorming
    Het risico op littekenvorming is minimaal, maar kan nooit voor 100% uitgesloten worden. Om het risico op littekenvorming te beperken is het belangrijk dat de postoperatieve instructies nauw opgevolgd worden. Het is ook belangrijk dat elke voorgeschiedenis van moeilijke wondgenezing gemeld wordt. Het risico neemt ook toe bij personen die tot enkele maanden voor de laserbehandeling het geneesmiddel Roaccutane innamen voor de behandeling van jeugdpuistjes (acne).

• Pigmentwijzigingen
    De behandelde zone kan genezen met een verdonkering (hyperpigmentatie) of verbleking (hypopigmentatie) van de huid. Personen met een donkere huid en na recente zonblootstelling, zijn hier het gevoeligst voor. Indien u een hoger risico heeft, kan een voorbehandeling nodig zijn om de pigmentcellen minder actief te maken. In geval van twijfel kan een behandeling geweigerd worden.

• Oogbeschadiging
    Tijdens de behandeling moet iedereen in de behandelingsruimte ten alle tijde een veiligheidsbril dragen.

Bent u gevoelig aan koortsblaren, laat het ons weten! Er wordt dan preventief aciclovir voorgeschreven om een opstoot te vermijden.

Gefractioneerde behandeling van littekens en striemen

De ongemakken, de genezingsfase en de naverzorging zijn zeer vergelijkbaar met deze van de hierboven beschreven CO2-laser met FX scanner.

Gefractioneerde resurfacing van de onderste oogleden

• Indien een klassieke onderste ooglicorrectie teveel risico op ectropion inhoudt (naar buiten draaien van het onderste ooglid), kan een verslapping van de huid van de oogleden (blepharochalasis) toch behandeld worden dmv de CO2 laser.

• Voor de bovenste oogleden heeft een chirurgische blepharoplastie de voorkeur. De storende overhangende bovenste oogleden kunnen in één behandelingstijd weggesneden worden en het litteken valt samen met de ooglidplooi. Beide behandelingen worden door Dr Craggs aangeboden.

Het krimpeffect van de gefractioneerde lasertechniek is niet onbeperkt. Bij een meer uitgesproken blepharochalasis zal de gefractioneerde laserbehandeling enkele keren herhaald moeten worden.

Storende huidletsels

Met de CO2-laser is het mogelijk om de oppervlakkige cellen van verheven of wratachtige huidletsels, laagje voor laagje te verdampen met een minimale ontwikkeling van warmte in de onderliggende weefsels. Hierdoor is er minder kans op littekenvorming en   pigmentbeschadiging.

Welke letsels kunnen verwijderd worden?

• dermale naevi

• wratjes/verrucae

• goedaardige zweetkliertumoren (syringomen) die eruit zien als huidkleurige bobbeltjes rond de ogen

• cholesterolophoping rond de ogen (xanthelasma)