Rimpeltjes behandelen met botuline toxine

Dynamische versus statische rimpeltjes

Rimpeltjes die veroorzaakt worden door het samentrekken van de onderhuidse spieren, heten dynamische rimpeltjes. Ze ontstaan voor het eerste al in onze twintiger jaren. Na verloop van tijd staan ze als het ware "gegrift" in de huid, en worden ze statisch. Met andere woorden zelfs na het neutraliseren van de onderhuidse spiertjes blijven de rimpels aanwezig. Op tijd deze rimpeltjes behandelen, vermijdt dat u in de toekomst voor deze rimpeltjes een filler nodig heeft.

Bij een botuline toxine behandeling wordt medicatie ingespoten in de kleine onderhuidse spieren van bijvoorbeeld de fronsrimpel. Door verspreiding van de medicatie in deze spieren gaan deze ontspannen en de rimpels die het gevolg zijn van een te sterke samentrekking van deze spieren zullen vervagen.

De inspuiting kan een licht branderig gevoel geven en vereist in regel geen lokale verdoving. Het duurt een korte tijd vooraleer het product zich voldoende verspreid heeft en de ontspannende werking op de spiercellen volledig duidelijk wordt: dit kan variëren tussen 1 tot14 dagen..

Het botuline eiwit wordt door het lichaam afgebroken en na enkele maanden begint het effect dan ook te verminderen. Een nieuwe inspuiting is nodig om het gunstige effect te behouden.

Statische rimpels zijn rimpels die veroorzaakt worden door volumeverlies, het effect van de zwaartekracht, of dynamische rimpels die in de huid "gegrift" staan. Deze rimpels kunnen behandeld worden dmv een filler. Een niet permanente filler zoals hyaluronzuur heeft als voordeel dat het risico op granuloomvorming (soort onderhuids littekenweefsel) en afstoting door het lichaam veel kleiner is.

Verschillende types van hyaluronzuur bestaan en worden op een specifieke diepte ingespoten: zeer oppervlakkig, dieper onder de huid en ook in diepere weefsellagen zoals in het vetweefsel en bovenop bot.  Inspuitbaar hyaluronzuur bestaat uit een verbinding van suikerachtige elementen en is een lichaamseigen product en wordt door het lichaam geleidelijk afgebroken. Na verloop van tijd is een nieuwe inspuiting nodig wil men het effect behouden.

Wat zijn de risico's?

Bloeding kan optreden met vorming van een bloeduitstorting (blauwe vlek) maar verdwijnt meestal na enkele dagen of weken. Een opstoot van koortsblaasjes kan voorkomen na een behandeling van lippen bij personen die gevoelig zijn aan herpes infecties. Zwelling, kort na de inspuiting, maar ook op een  later tijdstip (maanden na inspuiten) kan voorkomen en kan een uiting zijn van infectie of een allergische reactie. Een infectie wordt medicamenteus behandeld .

Een allergie voor hyaluronzuur bestaat, doch is extreem zeldzaam. Een inspuiting van hyaluronzuur  in een bloedvat is een ernstige complicatie, waarbij blijvende weefselbeschadiging met verlittekening of verlies van bepaalde functies (zicht,..) kan optreden maar komt extreem zeldzaam voor.

botox